Tähän saakka raskaus edennyt mukavasti, ilman sen kummempia ihmeellisyyksiä. Nyt kuitenkin vajaan viikon ajan olen kärsinyt selkeästä paineentunteesta, aluksi iltaisin mutta nopeasti jo pitkin päivää. Samalla raskausviikolla  (rv17) alkoivat aikoinaan myös esikoiseni rajut supistelut ja paineentunne, jonka seurauksena makasin osastolla 6 viikkoa.

Soitin maanantaina tuntemuksistani neuvolaan ja terveydenhoitaja teki oitis lähetteen äitipolille. Pääsin ultrattavaksi seuraavana päivänä. Minua särkee myös päivittäin päätä, mutta sen olen ajatellut normaaliksi raskausvaivaksi kun hormoonitoiminta on aikamoisessa myllerryksessä. En ole voinut olla miettimättä miten ihmeessä lapsiperheen arki pyörii jos joutuisin sairaalaan vuodelepoon, tosin raja osastohoitoon lienee se n.23 viikkoa minne minulla on vielä reilu kuukausi matkaa...

Kiitos äitini, Eetu pääsi mukaan ultraan tällä kertaa. Lääkäri tutki ja ultrasi kohdunsuun ja -kaulan tilanteen. Olimme erittäin huojentuneita lääkärin todetessa ettei paineentunne ja muutamat kipeät supistukset olleet vielä saaneet tuhoa aikaiseksi! Huh! Sain ohjeen ottaa mahdollisimman rennosti koska lepo auttaa ja tilanne tarkistetaan virallisessa rakenneultrassani 26.10.

Kahden pienen lapsen kanssa kotona ollessa lepo on toki helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin kun mies tekee pitkää päivää töissä. Liljan kerho 3x viikossa vähän rauhoittaa arkea ja paljon on toki myös omasta asenteesta kiinni. Olen tarkka että lelut kerätään oitis omille paikoilleen, sängyt on pedattu ja pyykkihuolto rullaa, mutta nyt on laitettava taas asiat tärkeysjärjestykseen. Maailma ei kaadu jos lojumaan unohtuneet lelut kerätään vasta illalla isin autellessa kotona tai jos puistoilun sijaan luetaankin kirjoja kotisohvalla.

Mukavaa vastapainoa kotiarkeen olen saanut keikkatöistä kodin ulkopuolella, mitkä saavat nyt oitis jäädä. Toivottavasti palavereissa ja kokouksissa istuminen ei aiheuta supistelua tai paineentunnetta, aika näyttää. Olen nauttinut kovasti uusista luottamustoimistani joita olen aloitellut kesän ja syksyn aikana.

Ultrassa vauva painoi n.216g ja vastasi viikkoja 17+6, raskausviikkojen ollessa 18+1. Kaikki siltä kohdin mallillaan. Sukupuolielimet näkyivät selkeästi vaikka tiesimmekin jo että poika on tulossa. Rakenteita katsottiin pääpiirteittäin, sydän näytti hyvältä kuten myös aivojen rakenne, munuaisetkin löydettiin sekä virtsarakko. Suorat sääret ja nilkat, oikean pituiset reisiluut. Selkäranka oli kaunis käsissä viisi pientä sormea. Ihana pikkupoikaseni <3

Pieni mies piti paljon käsiä kasvojensa edessä mutta saatiin me yksi hymykuvakin muistoksi!

IMG_1328.jpg